Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera. Om du tillåter alla kakor tillåter du även kakor som gör att webbplatsen fungerar bättre för dig som användare och kakor som gör att vi kan följa upp och förbättra webbplatsen. Du kan när du vill ändra vilka kakor du tillåter genom att klicka på "Hantera kakor" på sidan Kakor (cookies).
Att ha ett barn med funktionsnedsättning innebär ofta höga krav på dig som förälder. Förutom den omsorg barnet behöver långt upp i åldern (kanske även som vuxen) ska man som förälder också ibland behöva hantera omvärldens fördomar och kämpa för att få rätt hjälp till sitt barn.
En funktionsnedsättning är en nedsatt förmåga att fungera fysiskt, psykiskt eller intellektuellt. En funktionsnedsättning uppstår till följd av en medfödd skada eller en skada efter en olycka eller sjukdom. Funktionsnedsättningar kan förekomma under en period eller för alltid och en person kan ha flera funktionsnedsättningar samtidigt.
Med funktionshinder menas de begränsningar som en funktionsnedsättning ger upphov till på grund av att omgivningen inte anpassas utifrån människors olika behov.
Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) handlar om hur hjärnan arbetar och fungerar. De vanligaste funktionsnedsättningarna är ADHD, AST, Tourettes syndrom och språkstörning. Det är inte ovanligt att samma person har flera diagnoser. Två till tre elever i varje svensk skolklass har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, en NPF-diagnos.
NPF-diagnoser, Riksförbundet Attention
För många föräldrar till barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är sommarlovet en stressperiod eftersom rutinerna försvinner. Bonliva Cares legitimerade psykolog Fredrik ger tre tips till föräldrar som behöver extra stöd inför sommarlovet.
Det jag tänker kan vara viktigt inför sommaren är att det i första hand är så att var barn behöver sina unika anpassningar utifrån sina behov. Men det finns ändå vissa saker som är gemensamt. Här kommer mina tre tips till dig som förälder till barn med NPF-diagnos.
Barn med neuropsykiatrisk funktionsvariation har ofta ett stort behov av förutsägbarhet och rutiner. Gör en veckoplanering i text eller i bilder där ni planerar utifrån barnets behov. Planera in rutiner och börja med frågan: Vad ska barnet börja dagen med?
Fyll med aktiviteter allt från sommarlovsmorgon på TV och det som händer därefter. Kom ihåg att inte bara fylla på schemat med bara rutiner och tråkigheter, utan med det roliga som händer också.
Att inte gå till skolan lämnar ofta mycket tid till övers, vilket kan bli svårt för barn med ADHD och/eller autism. Prata med barnet om vad den kan göra för att roa sig själv. Vad har barnet för idéer om aktiviteter den kan ta till om det inte är någonting planerat. Gör en lista, gärna med bilder, som barnet kan välja bland.
Som förälder till barn med NPF är ens egna återhämtning ofta någonting som prioriteras ned, men som är minst lika viktig för föräldern som för barnet. Vad behöver du för att fylla på med energi? Passa på att lätta kraven för dig själv och att använda sommaren till att göra roliga saker tillsammans med barnen!
Med ungdomar blir det ibland mer komplicerat, då de har ett annat behov av självbestämmande. När det kommer till dem är punkt två “Prata med barnet/ungdomen om vad den vill göra” än viktigare. Hjälp barnet att själv föregå sina behov. Nyfikenhet för ungdomens perspektiv är en viktig nyckel. Ställ gärna frågorna:
Källa: Bonliva Care.
Barn och unga med funktionsnedsättningar har rätt att få stödinsatser och hjälp från samhället. Stödet till familjen beror på vilken funktionsnedsättning barnet har och hur mycket den påverkar barnets vardag. Som förälder/vårdnadshavare kan du få stöd av Åtvidabergs kommun och/eller Region Östergötland. De flesta insatser behöver du som förälder själv söka. Det är framför allt fem lagar som styr vilket stöd ni har rätt till och vem som ska erbjuda stödet:
Kommunen om funktionsnedsättning, handikapp
1177 om samhällsstöd till barn med funktionsnedsättning
Kommunen har det yttersta ansvaret för att barnet får den hjälp hen behöver. Inom förskolan samverkar specialpedagog, BVC, rektor och du som förälder/vårdnadshavare för att barnet ska få rätt stöd. Inom skolan finns elevhälsan med skolsköterska, skolläkare, skolpsykolog, skolkurator och specialpedagog. Skolan ska utreda orsakerna till att ditt barn har svårigheter i skolan, så att barnet kan få rätt stöd. Vid behov kan elevhälsan skicka en remiss till barn- och ungdomspsykiatriska kliniken. Båda vårdnadshavarna måste vara överens om det ska göras en utredning utanför skolan.
Det är viktigt att prata med ditt barn om hur den personliga informationen inklusive bilder kan spridas på nätet.
Statens medieråd om hur du skyddar ditt barns digitala integritet
ADHD är en förkortning av det engelska Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Det betyder stora svårigheter att koncentrera sig och sitta stilla. ADHD är en så kallad neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och har ingenting med intelligens att göra, utan med hur hjärnan och nervsystemet fungerar.
Anpassad grundskola är till för elever som har en intellektuell funktionsnedsättning. Anpassad grundskola nio år och det är kommunen som bestämmer om eleven har rätt att gå i anpassad grundskola (efter en noggrann utredning). Anpassad grundskola kallades tidigare grundsärskola.
Utbildningsguiden om anpassad grundskola
Barn som behöver särskilt stöd har precis som andra barn rätt att få plats i en förskola. Du som vårdnadshavare kan tala om att barnet behöver stöd redan innan hen börjar på förskola. Oftast behövs medicinska intyg på barnets behov av stöd.
Stödet ska i första hand ges i den grupp som barnet tillhör. Det betyder att den pedagogiska verksamheten i förskolan ska anpassas så att alla barnen i gruppen ska kunna delta och utvecklas i en trygg miljö.
En funktionsnedsättning är en nedsatt förmåga att fungera fysiskt, psykiskt eller intellektuellt. En funktionsnedsättning uppstår till följd av en medfödd skada eller en skada efter en olycka eller sjukdom. Funktionsnedsättningar kan förekomma under en period eller för alltid och en person kan ha flera funktionsnedsättningar samtidigt.
Med funktionshinder menas de begränsningar som en funktionsnedsättning ger upphov till på grund av att omgivningen inte anpassas utifrån människors olika behov.
Kontakta barnavårdscentralen om barnet är 0-5 år. Går barnet i skolan kan du prata med elevhälsan eller vårdcentralen. Det finns glasögonbidrag om barnet har synfel och behöver glasögon. Via Synsam kan alla barn mellan 5-12 år få gratis aktivitetsglasögon.
Senast uppdaterad
Senast uppdaterad